Translate

10. september 2013

Mi casa - mit hjem

Hola!
Tænker at jeg lige vil vise jer mit nye hjem. Først og fremmest for lige at få det hele på plads, bor jeg sammen med mine værtsforældre Sonnia og Roger. Roger har tre børn, men deler dem med moren, så Laia (13) og Nil (11) er kun her halvdelen af tiden. Det tredje barn (Julia 15) er i Italien som udvekslingsstudent med samme organisation som jeg.
Men nu til sagen.. Mi casa! Vi bor i en lejlighed i Sant Andreu, som er et rimelig stort distrikt af Barcelona. Det er en virkelig hyggelig by/distrikt, da det ikke er så stresset, som det hurtigt bliver i storbyer.
Men her er lidt billeder, jeg har taget, mens jeg var alene hjemme tidligere i dag.
Her sidder vi og spiser hver aften. Vi bor på 4. etage, så det er meget rart med lidt "udeareal"

Well, det her er nok mit yndlingsrum. Jeg skal lige love jer for, at der bliver lavet noget muy buena mad i dette køkken!

Her på er diverse soveværelser (bortset lige fra mit), badeværelser og så en lille gang når man træder ind i huset. Jeg har nærmest mit eget lille toilet, -hey, det er sgu da fedt nok!! (Skal godt nok dele det med Laia og Nil, men de er hos deres mor lige nu..)


Så er der også et lille loftrum hvor -tro det eller ej-, jeg IKKE sover. -Ja det er nogle meget flinke mennesker ;-) Men her bliver der altså opbevaret mange spændende sager (bl.a. min kuffert), så hvis jeg en dag keder mig, ved jeg hvor jeg skal gå hen.
Som sagt befinder vi os på 4. etage, så når man står og hænger tøj op, kan man lige kigge ned på samtlige hyggelige terasser.

Her er så stuen og spisestuen. :-)

Og til sidst... trommehvirvel.... Mi habitación (http://translate.google.com/#es/da/habitación)

Jeg har hængt få billeder op, men jeg er slet ikke færdig. Jeg må lige finde ud af hvordan jeg bedst muligt kan sætte mit præg i dette rum.

Men nu hvor jeg er i gang med det helt store billedeshow, kan jeg da også lige vise en lille "leg" vi har kørende, og en meget interessant væg inde i køkkenet, som vokser fra dag til dag. 
Orange: Catalansk, grøn: Spansk og gul: Dansk. Det er meget nemt at regne ud hvad dette går ud på, for simpelt som det er, skriver vi sedler på de forskellige sprog og hænger dem op på pladser som fx på en lampe, stol, bord, fjernsyn, skab osv. (eks. vindue-, finestra- ogventana sedlerne, bliver hængt op på vinduet, så jeg lærer at et vindue hedder ventana på spansk og finestra på catalansk.)

Dette er så den tidligere nævnte "voksnede væg". Det er virkelig det smarteste i verden, for når vi sidder og spiser morgenmad bliver der lige skrevet lidt gloser, og forklaret mange ting via denne væg. Det sidste billede i rækken er fra en dag hvor de ville forklare mig vejret i de forskellige måneder. 

Mht. hvordan jeg går rundt og har det, er der ikke den store forandring siden sidst jeg skrev. Jeg kan ikke rigtig mærke nogen forbedring i sproget endnu, men jeg er dog lidt mere afslappet når andre snakker til mig og når jeg selv prøver mig lidt frem. (I starten stod jeg bare med øjenbrynene lang oppe i panden og med røde kinder).. Jeg har lånt nogle catalanske børnebøger som jeg oversætter og læser et par stykker af om dagen. 

Jeg bruger også en del tid på biblioteket hvor jeg studerer spansk via lydcde'er med tilhørende bøger og opgaver. Jeg frygter virkelig meget skolestart på fredag, for det er altså super hårdt at lære nye mennesker at kende, som du ikke rigtig kan kommunikere ordenligt med. :/

Jeg har fået svømmet en hel del i åbenvand. Det er ret fedt ikke at behøve våddragt og hele moletjavsen for at svømme et par meter i havet. 


Min søsters veninde har en pool og da de var sammen i eftermiddags, kom de og hentede mig på biblioteket så jeg kunne være med. Det var virkelig sjovt -selvom de er nogle loca chicas. ;)

Min lillebror Nil var også med og vi kiggede mange gange på hinanden og rystede på hovedet over tøserne.  Det endte med at det blev lidt til en intern joke.



1000 kram,
Sophie

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

I skal være velkomne til at lægge en kommentar :-)